lördag 16 mars 2013

Hett tips!

Igår var det fredag och för en gångs skull så körde jag på en riktig Svensson-middag. Tacos såklart!
Men jag twistade till klassikern med ganska ovanliga ingredienser och det blev rätt ut sagt; skitgott!
Jag rekommenderar verkligen att ni provar!

Valfri mängd köttfärs
Tacokrydda (jag gör min egen och den här satsen räcker ett tag, så ta så mycket som ni vill)
- 2 msk chilipeppar 
- 1 msk lökpulver - 1 msk vitlökspulver - 1 msk chilipulver - 1 msk malen spiskummin - 1 msk paprikapulver - 1 tsk torkad oregano - 1 msk salt - 0.5 msk svartpeppar - 1 msk socker 
- 1 tsk kakao
Hackad habanero (definitivt valfri mängd)
1 riven vitlöksklyfta
1 dl vatten
Tja ni vet väl hur man gör tacos så jag hoppar över beskrivningen här ;)

Tillbehör!! (det är nu magiken kommer igång)
Guacamole (än en gång, hemmagjord)
-använd en del av den där tacokryddan 
-1 riven vitlöksklyfta
- skalet & saften från en lime
- nån slags chilisås
Gräddfil (kanske inte så jättespeciellt då men det är ju rätt spicy)
Ost (ni kan ju ta en smakrik om ni vill men jag rekommenderar en mild så de andra smakerna kommer fram)
Gurka i småbitar
Rödlök (jag gjorde halvmånar, mer smak då)
Hackad koriander, massor (va?! precis, det är NU det börjar hända grejer)
Mangochutney med smak av lime (weird, weird, weird!)

Blanda bara runt allt i valfritt tacotillbehör, jag körde tortillabröd, och jag lovar, tacofredagen kommer aldrig att bli sig lik igen!

Bon appetit!

Inga kommentarer: