lördag 18 januari 2014

Nytt år, nya tag.

Nu var det längesen igen. Matinspiriationen har lyst med sin frånvaro med all jul och nyår men nu börjar vi hitta tillbaka till varandra igen. 

Dags för lite vegetarisk inspiration när vi ändå håller på, tycker jag. 


1 stor squash, riven och lite urvriden
1 ägg
Salt & svartpeppar 
1-1,5 dl vetemjöl
100 gram smulad fetaost 

Blanda ihop alla ingredienser, ha i lite mer mjöl om smeten blir för blöt. 
Klicka ut små plättar och stek i olja ca 3 min per sida. 

4 dl couscous
4 dl vatten
Salt & peppar 
1 msk olivolja

Koka upp vatten och täck couscousen, salta & peppra och ha i olivoljan. Låt stå i 5 min. 

Häll av en burk kikärtor, hacka 4 salladslökar och ca 50-100 gram pistagenötter. 

När couscousen är klar blanda runt med kikärtorna, löken och nötterna. Ha ev i lite mer olivolja (om det behövs) och skvätt i lite citron. (Jag hittade ingen koriander, men jag tror att det skulle passa väldigt bra ihop med couscousen.) 

Så serverade jag med tzatziki och lite ajvar relish. 

Sååå gott!!

Z

Inga kommentarer: