fredag 27 september 2013

Tårtan - del 1.

Nu har jag ju lovat jättelänge att jag ska lägga ut receptet på den "berömda" Bailey's tårtan, så här kommer det. Fast jag har delat upp det litegrann. 

180 g vetemjöl
300 g strösocker
90 g kakao
6 g bikarbonat
4 g bakpulver
60 g neutral matolja
190 g mjölk (+ 3/4 msk vit vinäger)
190 g vatten
2 stora ägg
1 krm vaniljpulver

Sikta gärna de torra ingredienserna, speciellt kakaon. Och blanda sen ihop allt, antingen i en matblandare och rör runt i ca 2 min eller med en elvisp lika lång tid. 

Smöra formarna och lägg bakplåtspapper i botten. Jag brukar köra på formar som är 12 cm i diameter och då får man dela upp smeten i 4 delar (mycket viktigt att man väger smeten) eller så kan man använda vanliga formar 24 cm's och då delar man smeten i 2. 

Sätt ugnen på 180 grader, ej varmluft. Grädda bottnarna i 15 min och kolla dem därefter var 5:e min (stickan ska vara ren när du drar ut den). Det kan ta upp till 30 min innan bottnarna är färdiga, beroende på ugn. 

Låt bottnarna svalna minst 20 min innan du börjar fiffla med dem. 

Resten av receptet kommer senare. 


Z


Inga kommentarer: