torsdag 24 oktober 2013

Dagens middag.

Nu när det är höst och sådär allmänt mörkt och ruggigt ute så är det dags för min vanliga rutin att börja ta D-vitamintillskott. De höstarna/vintrarna utan tillskottet har jag antingen slutat sova helt eller ätit lax i stort sett varje dag. Solbristen under det här halvåret tar lätt kol på mig liksom. 
Även om det funkar riktigt bra med D-vitaminet så gör det ju inget att ändå få in lite extra lax i kosten då och då. 
Så idag blev det lax till middag. 

700 g färsk laxfilé 
1 tvättad och skivad citron
Salt & vitpeppar

Lägg laxen i en ugnsform, salta & peppra. Skiva citronen och täck laxen. 
In i ugnen på 200 grader i ca 40-45 min. 

Under tiden kokade jag upp potatis. När det återstod 5 min av koktiden la jag i några knippen broccoli. 

3 dl crème fraîche 
Peppar och örtsalt
1-2 msk fryst dill
Några räkor i lag

Värm upp crème fraich med kryddor och dill. När den har blivit tillräckligt varm så kan man ha i räkorna. Räkorna är ju redan klara så det gäller bara för dem att bli varma, om de kokar med såsen blir det som att äta gummi istället. 

Servera fisken med potatis och sås. Gott var det!


Z

Inga kommentarer: