onsdag 13 november 2013

Portugal!

Har varit iväg på en weekend till Lissabon och vi kom hem igår. 
En hel del trevliga matminnen men också en del mindre trevliga. Det mesta kom jag ihåg att fota men inte allt. Jag kan dock sammanfatta resan med ett ord; Hungrig! Jag tror vi åt två gånger per dag, så det var väl sådär. 

 
Det fanns en hel del cool konst i området där vi bodde. 

Bästa och enda efterrätten på resan. 



Det här var nog nåt av det häftigaste och vidrigaste jag provat. Vi plockade omogna clementiner och provåt; de smakade väldigt surt och salt (?!). 

Vi hittade två olika Hop on, Hop off-bussar som vi åkte runt med. 


Det var lite dåligt med tid mellan bussarna så vi slängde oss in på närmaste lunchhak och beställde det snabbaste på menyn. Inte särskilt kulinariskt plus att portugiserna kallade detta för omelett. Spännande ;)

Kallt att åka sightseeingbuss. 


Sista bussen tog oss till Akvariet. 

Vi åkte linbana och det här var den fina utsikten. 

Sista dagen spenderades på stan, shoppandes. Vi hittade ett mysigt litet fik med jättefin utsikt och god mat. 

Sista kvällen hamnade vi på en riktigt fancy schmanzy restaurang. Helt okej priser, billigare än här hemma. 
Det här var mina resvänners förrätt. 

Min förrätt. Det här hamnar lätt på min lista över nåt av det godaste jag någonsin har ätit. Rå lax marinerad i lime och kokosmjölk. 

En av mina vänners huvudrätt; laxtournedo med grön ärtpuré och sås gjord på pilgrimsmusslor. (Jag ångrade litegrann att jag inte tog samma.)

Min huvudrätt. Mixad och panerad vildfågel med sparrisrisotto och stekt bladspenat. 

Om vi bortser från att jag hade monsterhuvudvärk större delen av resan så var det ändå en väldigt bra helg. Lissabon är en väldigt fin stan, jag rekommenderar er definitivt att åka dit. 

Z

Inga kommentarer: